UNIKAN.SE
Adress:
Bergsgatan 8
642 60 Malmköping
Telefon: 070-546 11 48
E-post: info@unikan.se
Hemsida: www.unikan.se
UniKan – varje människa är unik och alla kan – fast på sitt eget sätt!
Den bas jag står på är pedagogens. Som lärare i svenska, tyska, engelska, drama och geografi på högstadiet i tjugo år har jag utvecklat stor kompetens för att leda unga människor och stärka deras självkänsla och självförtroende. Som utbildare för vuxna vet jag att det är mitt bemötande och min kompetens som gör att människor växer, inte deras ålder.
Efter att ha arbetat som rektor i ett antal år, startade jag mitt företag UniKan 1998. Tack vare min drivkraft att lära mer och nytt förfogar jag nu över en uppsättning av möjligheter att nå fram till varje individ. Detta har också gjort att jag har flera ben i mitt företagande att stå på.
Under mina år som egenföretagare har jag haft uppdrag som utbildare/föreläsare åt Lernia, SIGMA, Folkuniversitetet, Tillväxtbanken, Företagsamma kvinnor, Landstinget Sörmland m fl. För Adecco har jag arbetat med jobbcoachning/TSL och för Arbetslivsresurs har jag haft uppdrag som handledare inom Rehabtjänster. Det senare är fortfarande ett aktuellt uppdrag.
Jag har också haft förmånen att vara handledare inom pedagogisk verksamhet, både åt personal och åt chefer. I det senare fallet har det varit kvinnor som varit chefer för en privat/kooperativ verksamhet. En situation som jag väl känner igen efter att själv varit rektor på en fristående skola/förskola.
Sedan 2008 arbetar jag också som sensomotorisk reflexpedagog med framför allt barn som har ett beteende som innebär problem för dem. Det kan ligga diagnoser i botten men jag är inte intresserad av diagnoserna utan av de beteenden som man vill skall förändras.
Vad är då sensomotorik och vad är det för reflexer jag pratar om? Jo, i våra gener ligger rörelsemönster lagrade som skall avlösa varandra i en given ordning, som är densamma för alla barn på hela jorden. Dessa skall utveckla oss att klara av att äta, vända oss, krypa, stå och gå men det ger också förutsättningen för den kognitiva utvecklingen. Kropp och hjärna hör samman. Under spädbarnstiden är rörelserna styrda, inte av vilja men av reflexer, men när reflexen ”har gjort sitt” skall den integreras i kroppen och barnet skall med vilja kunna styra sina rörelser. Om så inte sker kommer mycket energi gå åt till att hålla kroppen ”i schack” och barnet får svårt att koncentrera sig på att läsa, skriva, minnas, lyssna och sitta still. Detta innebär problem i skolan utan arbetsro vare sig för barnet eller för omgivningen. Och – barnet får en bild av sig själv som en som inte duger/inte lyckas.
Mina utbildningar innehåller alltid Teori – Praktisk tillämpning – Diskussion – Egen reflektion. På detta sätt tar vi tillvara allas kunskap och erfarenhet och du får som deltagare tid att på egen hand reflektera över det du ”tagit till dig” och hur du kan använda det på hemmaplan.
De tjänster jag erbjuder är som
”Jag har inte bara längden. Jag har bredden också!”